Wyobraźmy sobie przyszłość. Blog

Korzyści, jakie płyną z wdrożenia systemów informatycznych, na przykładzie zarządzania budżetem oświaty

xAnna Siwek, 2020-06-01

Finanse publiczne stale znajdują się w centrum uwagi nie tylko polityków, lecz także tej części społeczeństwa, która dostrzega, jak ważną rolę odgrywają w życiu społecznym i gospodarczym kraju, zarówno w skali makro, jak i w skali mikro, w wymiarze lokalnym.





Rosnące wymagania obywateli nie idą jednak w parze z akceptacją zwiększania opłat podatkowych, które są głównym źródłem dochodów administracji publicznej. Dlatego tak istotne jest ciągłe poszukiwanie metod i narzędzi zwiększających efektywność zarządzania finansami publicznymi – co staje się szczególnie ważne w warunkach kryzysu. A obecnie dotykająca świat pandemia niestety wywołuje kryzys, który postawi nas wszystkich przed koniecznością podejmowania innych decyzji i wprowadzenia zmian w planach budżetowych, nie tylko w wymiarze 2020 r., lecz także w perspektywie wieloletniej.

Ograniczanie wydatków budżetowych

Zmuszeni do ograniczania wydatków budżetowych, możemy – pod wpływem presji, stresu, braku bieżącego dostępu do danych – podjąć nie najlepsze decyzje, których skutki będziemy odczuwać przez wiele lat. Dlatego tak ważne i niezbędne wydaje się posiadanie narzędzi informatycznych pozwalających nie tylko na efektywniejsze, lecz przede wszystkim sprawne zarządzanie powierzonymi środkami. Choć w każdej jednostce samorządu terytorialnego rozkłada się to inaczej, to w większości przypadków ogromną część wydatków budżetowych stanowi finansowanie oświaty.

Poniżej przedstawiam w pigułce korzyści płynące z zastosowania narzędzi informatycznych w procesie zarządzania budżetem oświaty.

Dlaczego warto mieć system informatyczny do zarządzania budżetem oświaty?

Wdrożenie systemu informatycznego pozwala osiągnąć wiele korzyści, spośród których wymienię kilka najważniejszych. Wydają się tak oczywiste, że czasami o nich zapominamy.

Efektywne zarządzanie środkami publicznymi

Wykorzystanie narzędzi informatycznych pozwala nam zastąpić ręczne sterowanie tam, gdzie nie jest ono potrzebne, nie tylko w obszarze finansów publicznych, lecz także w każdym obszarze naszego życia, zarówno zawodowego, jak i prywatnego. W przypadku budżetu oświaty w dobie ciągłych zmian i powszechnych wymagań dotyczących przemyślanego zarządzania powierzonymi środkami publicznymi wydaje się ono konieczne.

Artykuł został opublikowany w numerze 10/1302 Pisma Samorządu Terytorialnego „Wspólnota”



O AUTORZE

Anna Siwek

Product owner w firmie VULCAN. Zajmuje się zagadnieniami z obszaru organizacji i planowania budżetu oświaty. Specjalizuje się w zarządzaniu produktami wspierającymi samorządy i jednostki oświatowe w realizacji powierzonych zadań. Ma również wieloletnie doświadczenie w realizacji indywidualnych rozwiązań wspomagających obsługę procesów zachodzących w jednostkach samorządu terytorialnego.

xNapisz do autora Polub nas na Facebooku

Tagi

# zarządzanie oświatą

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x