vulcan

Razem dla lepszej oświaty. Blog

Nowelizacja Karty Nauczyciela

xAlicja Witkowska, 2016-06-14

Nowelizacja Karty Nauczyciela (ustawa z dnia 18 marca 2016 r. o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw - link ) wprowadziła zmiany
w zakresie reglamentacji czasu prowadzenia zajęć dodatkowych przez nauczycieli, ich odpowiedzialności dyscyplinarnej czy też gratyfikacji przyznawanej profesorowi oświaty.

Rezygnacja z godzin karcianych

Z przepisów rozdziału 5 Karty Nauczyciela, regulującego warunki pracy i wynagrodzenie, znika przepis nakładający obowiązek wykonywania przez nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów zajęć opieki świetlicowej i innych wymienionych w art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a w ściśle określonym wymiarze dwóch godzin tygodniowo. Jednocześnie likwidacji uległ także obowiązek prowadzenia jednej godziny tygodniowo dodatkowych zajęć przez nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych. Rezygnacja z tzw. godzin karcianych, stanowiących przedmiot krytyki nauczycielskich organizacji związkowych, a także samych nauczycieli, co do zasady oznacza, że ustawodawca zniósł obowiązek ewidencjonowania zrealizowanych zajęć i rozliczania się z nich przez nauczycieli w dokumentacji przebiegu nauczania. Zmiana brzmienia art. 42 ust. 2 pkt 2 lit. a polega na zastąpieniu obowiązku prowadzenia zajęć opieki świetlicowej ogólnie sformułowanymi zajęciami opiekuńczo-wychowawczymi, uwzględniającymi potrzeby i zainteresowania uczniów, które nauczyciel jest obowiązany realizować w ramach nieprzekraczających 40 godzin tygodniowo. W ocenie resortu edukacji oznacza ona, że dyrektor szkoły nie będzie mógł zapewniać opieki świetlicowej w formie bezpłatnych dyżurów nauczycielskich nadal będzie jednak uprawniony do zlecania nauczycielom prowadzenia dodatkowych zajęć, jeżeli będzie to podyktowane potrzebami i zainteresowaniami uczniów.

Jak zmieniły się przepisy dotyczące
czasu pracy nauczycieli?
Infografika
( kliknij, aby powiększyć )
Zmiany w postępowaniu dyscyplinarnym

Radykalnym zmianom uległ rozdział 10 Karty Nauczyciela, do którego wprowadzono przepisy regulujące zasady postępowania dyscyplinarnego wobec nauczycieli, a także, jako novum, ustanowiono centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych. Kompetencje rzeczników dyscyplinarnych, uprawnienia procesowe obwinionych nauczycieli oraz zasady procedowania przez komisje dyscyplinarne były dotychczas uregulowane jedynie rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 stycznia 1998 r. w sprawie komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli i trybu postępowania dyscyplinarnego (notabene – o jego mocy obowiązującej wypowiadał się Sąd Najwyższy). Dobrze zatem się stało, że podstawowe prawa podmiotowe nauczycieli obwinionych z tytułu odpowiedzialności dyscyplinarnej, a także ogólne zasady tego postępowania zostały objęte regulacją aktu normatywnego rangi ustawowej. Postępowanie jest dwuinstancyjne, a od prawomocnego orzeczenia odwoławczej komisji dyscyplinarnej służy rzecznikowi dyscyplinarnemu i obwinionemu nauczycielowi lub jego obrońcy odwołanie do sądu apelacyjnego. Od orzeczenia tego sądu nie służy skarga kasacyjna. Komisja dyscyplinarna przy wojewodzie, orzekająca w pierwszej instancji, składa się z co najmniej 5 członków, a orzekająca w drugiej instancji – z co najmniej 10 członków.

Centralny rejestr orzeczeń dyscyplinarnych

Poza reformą przepisów, dotyczącą odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli, w rozdziale 10 ustawy uregulowano instytucję centralnego rejestru orzeczeń dyscyplinarnych. Tym samym zapewniono przepływ informacji o prawomocnych orzeczeniach i o zawieszeniach nauczycieli w pełnieniu obowiązków, m.in. dyrektorom szkół w stosunku do zatrudnionych w ich szkołach nauczycieli. Rejestr prowadzi w systemie teleinformatycznym Minister Edukacji Narodowej. Katalog podmiotów uprawnionych do uzyskania informacji gromadzonych w rejestrze wymienia ustawa. Informacji tych udziela się na wniosek złożony na formularzu w formie papierowej lub elektronicznej. Do rejestru wprowadza się je natomiast na podstawie zawiadomienia o prawomocnym ukaraniu nauczyciela karą dyscyplinarną, sporządzonego odpowiednio przez przewodniczącego komisji dyscyplinarnej pierwszej instancji lub odwoławczej, niezwłocznie po uprawomocnieniu się orzeczenia lub zawiadomienia o zawieszeniu nauczyciela w pełnieniu obowiązków oraz o okresie zawieszenia, sporządzonego przez dyrektora szkoły odnośnie do nauczyciela, lub organu prowadzącego – odnośnie do dyrektora szkoły. Dane usuwa się z rejestru, jeżeli kara uległa zatarciu. Wraz z przepisami o rejestrze ustawodawca wprowadził obowiązek potwierdzania niekaralności informacją z rejestru, okazywaną przez nauczyciela dyrektorowi szkoły przed nawiązaniem stosunku pracy. Informacji udziela się, począwszy od 1 stycznia 2017 r. Do tego dnia nauczyciel potwierdza niekaralność, składając oświadczenie w postaci papierowej lub elektronicznej.

Znowelizowana ustawa wprowadza kwotowy wymiar gratyfikacji wypłacanej profesorowi oświaty przez Ministra Edukacji Narodowej. Wynosi on 18 tys. zł.



Prawo Optivum



xNapisz do autora Polub nas na Facebooku

Tagi

# prawo oświatowe

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Czy nauczycielki, które skończą 60 lat po 31.08.2018, a mają uprawnienia emerytalne z art. 88 Karty Nauczyciela, aby skorzystać ze starych zasad naliczania emerytury powinny odejść z pracy przed wejściem nowelizacji ustawy emerytalnej tj. przed 01.10.2017?

xBartek, 2017-02-27 11:52:44

a czy zmiany dotyczą też szkół niepublicznych? bo wcześniej godziny karciane nie dotyczyły nauczycieli z takich szkół (wg tego tesktu np. http://www.eporady24.pl/godziny_karciane,pytania,8,114,7711.html ) ale teraz to już nie mam pewności. wkróce wracam z macierzyńskiego a koleżanki (na-lki) ze szkoły też nie są pewne.

xbonsai, 2016-10-24 11:21:57

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x