Dokumentem wspomagającym pracę w tym zakresie jest Uchwała nr 5/2016 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 26 kwietnia 2016 r. w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.
Jednak podczas inwentaryzacji zdarzają się błędy, które skutkują pociągnięciem pracownika do odpowiedzialności w odniesieniu do wspomnianych przepisów prawa. Umownie błędy te można podzielić na związane z organizacją i odnoszące się do dokumentów.
Oto wybrane treści ustawy o rachunkowości oraz uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości, których nieprzestrzeganie spowoduje, że inwentaryzacja nie będzie prawidłowa.
Błędy organizacyjne
- Przeprowadzenie inwentaryzacji na dzień inny niż 31 grudnia oraz zakończenie jej po 15 stycznia roku kolejnego (art. 4, 17 i 26).
- Wyznaczenie innej niż kierownik jednostki osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie inwentaryzacji drogą spisu z natury (art. 4).
- Brak procedury wewnętrznej dotyczącej sposobu udokumentowania inwentaryzacji i powiązania jej z zapisami ksiąg rachunkowych (np. instrukcji przygotowania, przeprowadzenia i rozliczenia inwentaryzacji).
- Niepowołanie zespołów spisowych lub nieprzeszkolenie ich przed przystąpieniem do spisu z natury oraz powołanie w skład komisji inwentaryzacyjnej księgowego lub innej osoby odpowiedzialnej za majątek.
Błędy związane z dokumentami
- Nieprzechowywanie wydrukowanych dokumentów inwentaryzacyjnych przez okres pięciu lat (art. 71, 72, 73, 74) – jeśli księgi rachunkowe prowadzone są w formie zbiorów informatycznych.
- Nieustalanie lub niesprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów oraz ich błędna wycena (art. 4 i 7).
- Brak zestawienia sald ksiąg pomocniczych oraz sald inwentaryzowanych aktywów przed rozpoczęciem inwentaryzacji – zestawienie to umożliwia ustalenie nadwyżek i niedoborów (art. 18).
- Dokumentowanie inwentaryzacji niezgodnie z formalnie przyjętymi zasadami, np. nietraktowanie arkuszy spisu z natury jako druków ścisłego zarachowania (art. 27).
- Brak wyjaśnień różnic inwentaryzacyjnych (bądź wyjaśnienia niewystarczające) oraz dokumentów dotyczących rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych i/lub brak polecenia księgowania nadwyżek i niedoborów (art. 26 i 27).
- Brak sporządzenia przez kierownika jednostki notatki uzasadniającej decyzję podjętą w sprawie sposobu rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.
Warto również pamiętać, że za spis z natury zawsze odpowiada kierownik jednostki budżetowej. Głównemu księgowemu czy księgowemu może on powierzyć jedynie obowiązki i odpowiedzialność w zakresie:
- prowadzenia rachunkowości dotyczącej inwentaryzacji w drodze potwierdzenia stanu należności z kontrahentami prowadzącymi pełne księgi rachunkowe oraz
- porównania tych danych z odpowiednimi dokumentami, w tym ich wyceny i rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych.
Podstawa prawna zagadnień omawianych w artykule:
Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 1994 r. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.; Dz. U. z 2019 r. poz. 351, 1495, 1571, 1655 i 1680 oraz Dz. U. z 2020 r. poz. 568).
Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1440, 1495 oraz Dz. U. z 2020 r. poz. 284).
Uchwała nr 5/2016 Komitetu Standardów Rachunkowości z dnia 26 kwietnia 2016 r. w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów; Komunikat nr 2 Ministra Finansów z dnia 20 lipca 2016 r. w sprawie ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów (Dz. U. Min. Fin. z 2016 r. poz. 55).