Obowiązek szkolny w Polsce
Ustawa Prawo oświatowe nakłada na dzieci obowiązek uczęszczania do szkoły podstawowej. Powszechny obowiązek szkolny rozpoczyna się z dniem rozpoczęcia roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7. rok życia. Trwa do ukończenia szkoły podstawowej, ale nie dłużej niż do ukończenia 18. roku życia.
Młodzież od 15. do 18. roku jest natomiast obłożona obowiązkiem nauki, czyli kontynuowaniem kształcenia poprzez uczęszczanie do szkoły ponadpodstawowej lub korzystanie z kształcenia ustawicznego.
Za dopilnowanie wypełnienia obowiązku szkolnego i obowiązku nauki odpowiadają rodzice lub opiekunowi prawni.
Jak przebiega rekrutacja do szkół podstawowych?
Rekrutacja do szkoły podstawowej odbywa się zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji i przepisami wewnętrznymi poszczególnych szkół i samorządu, który jest dla nich organem prowadzącym. W związku z tym przed przystąpieniem do rekrutacji należy zapoznać się z informacjami udostępnianymi na stronach internetowych szkół, tablicach ogłoszeń lub sekretariatach oraz uchwałą gminną regulującą zasady i harmonogram rekrutacji.
Na podstawie ogólnokrajowych przepisów nabór do szkół przeprowadza szkolna komisja rekrutacyjna, w skład której najczęściej wchodzą:
- przedstawiciel dyrekcji szkoły (dyrektor lub wicedyrektor);
- psycholog szkolny;
- pedagog szkolny;
- osoba przewodnicząca zespołowi nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej.
Komisja weryfikuje dokumenty rekrutacyjne, oblicza punkty oraz podejmuje decyzję o liście dzieci przyjętych do szkoły.
Elektroniczna rekrutacja do szkół podstawowych to obecnie powszechne rozwiązanie ze względu na liczne korzyści, wśród których można wymienić np.:
- optymalizację kosztów oświaty;
- wsparcie w pracy komisji rekrutacyjnej;
- sprawność przeprowadzenia procesu rekrutacji;
- w pełni zdalny udział w rekrutacji;
- transparentne zasady naboru do szkół.
Kryteria przyjmowania dzieci do szkół podstawowych
W placówkach publicznych głównym kryterium przyjęcia do szkół podstawowych jest rejonizacja. Dzieci mieszkające w obwodzie, do którego przypisana jest szkoła, mają zapewnione miejsce na podstawie przepisów prawa. O miejsce w placówce mogą ubiegać się również kandydaci spoza obwodu. W ich przypadkach w procesie rekrutacji uwzględnia się pewne kryteria, za które przyznawane są punkty – mogą to być czynniki życiowe, np. wychowywanie dziecka samodzielnie przez jednego rodzica lub dodatkowe punkty za osiągnięcia i umiejętności. Warunkiem koniecznym przyjęcia dziecka do szkoły spoza obwodu zamieszkania są wolne miejsca w placówce.
Rekrutacja do niepublicznych i prywatnych szkół podstawowych przebiega inaczej – tutaj placówki ustalają zasady rekrutacji i na ich podstawie tworzą ranking kandydatów. Punkty przyznawane są m.in. za stan wiedzy i umiejętności.
Terminy rekrutacji do szkół podstawowych w roku szkolnym 2025/2026
Terminy rekrutacji do szkół podstawowych są zależne od indywidualnych ustaleń danego samorządu, jednak w większość szkół w Polsce terminy te są do siebie zbliżone.
Pierwsza rekrutacja do szkoły podstawowej
I etap to zgłoszenia do szkół obwodowych, które odbywają się stacjonarnie lub elektronicznie, np. za pomocą systemu Nabór Szkoły podstawowe VULCAN. Ten etap zazwyczaj zaczyna się w lutym, marcu lub kwietniu i trwa najpóźniej do końca kwietnia. Zazwyczaj najpóźniej kilkanaście dni po zakończeniu naboru wniosków szkoły ogłaszają listę kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych. Następnie, po otrzymaniu potwierdzenia woli od kandydatów zakwalifikowanych, ogłaszają listę uczniów przyjętych i nieprzyjętych.
Rekrutacja uzupełniająca do szkoły podstawowej
II etapem jest rekrutacja uzupełniająca, którą przeprowadzają szkoły posiadające wolne miejsca po pierwszym etapie naboru. Terminy rekrutacji uzupełniających do szkół również są ustalane przez zarządzające nimi samorządy. W zależności od terminu pierwszego naboru mogą odbywać się już od kwietnia, a niekiedy nawet w okresie od czerwca do sierpnia.
Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku o przyjęcie do szkoły?
Dzięki elektronicznym systemom rekrutacji, takim jak np. Nabór Szkoły podstawowe VULCAN, składanie wniosku o przyjęcie dziecka do szkoły podstawowej jest łatwiejsze, ponieważ wszystkie niezbędne dokumenty i oświadczenia składa się w kolejnych krokach rejestracji w systemie.
Jeśli szkoła nie korzysta z elektronicznego systemu rekrutacji, wówczas należy dostarczyć do sekretariatu lub komisji rekrutacyjnej następujące dokumenty:
- wniosek o przyjęcie dziecka (wnioski dostępne są na stronach placówek lub w sekretariatach oraz w systemie elektronicznej rekrutacji);
- informację o gotowości szkolnej, czyli zaświadczenie o odbyciu przygotowania przedszkolnego (dla uczniów klasy I);
- skrócony odpis aktu urodzenia dziecka;
- oświadczenie o miejscu zamieszkania dziecka lub potwierdzenia zameldowania;
- dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów rekrutacyjnych.
Kiedy i gdzie ogłaszane są wyniki rekrutacji do szkół podstawowych?
Wyniki rekrutacji do szkoły podstawowej ogłaszane są w terminie ustalonym w harmonogramie rekrutacji. Można je znaleźć na tablicach ogłoszeń w placówce. Jeśli rekrutacja przebiega elektronicznie, wówczas są dostępne również w systemie rekrutacji po zalogowaniu się do niego.