naglowek-nauczyciel-zdalnie-0525.jpg

Zdalna edukacja okiem nauczyciela

VULCAN  
28-03-2025
4 minut czytania
Współczesny świat nieustannie się zmienia, a wraz z nim ewoluują potrzeby edukacyjne społeczeństwa. W dobie globalizacji, mobilności i dynamicznego rozwoju technologii coraz częściej sięgamy po rozwiązania, które pozwalają uczyć się i nauczać niezależnie od miejsca i czasu.

Nauczanie zdalne, jeszcze niedawno traktowane jako uzupełnienie tradycyjnych metod, dziś staje się pełnoprawnym narzędziem edukacyjnym. Następuje kulturowa zmiana w podejściu do procesu uczenia się – bardziej elastycznego, spersonalizowanego i dostępnego. Na wyciągnięcie ręki mamy kompleksowe rozwiązania technologiczne, które tworzą przyjazne środowisko do nauczania zdalnego i skutecznej komunikacji między uczniami, nauczycielami, rodzicami i dyrekcją szkoły.

W tym artykule poruszymy kwestię wyzwania, jakie stanowi zdalna edukacja oraz przedstawimy możliwości, jakie w tym obszarze niesie Dziennik VULCAN.

Zalety i wady edukacji zdalnej z punktu widzenia nauczycieli

Wrażenia nauczycieli na temat pracy zdalnej są różne. Wiele zależy od indywidualnych preferencji i oczekiwań, a także od umiejętności dostosowania się do zmian i nowych realiów pracy. W obszarach, w których część nauczycieli dostrzega zalety, inni mogą widzieć trudności.

Zalety edukacji zdalnej według nauczycieli

Wśród pozytywnych stron zdalnego nauczania nauczyciele wymieniają np.:

  • możliwość pracy z domu - część nauczycieli uważa to za zaletę, szczególnie ci, którzy daleko dojeżdżają do pracy lub mają ograniczenia mobilności, np. ze względu na niepełnosprawność ruchową;
  • dostęp do szerokiego zakresu materiałów - wiele ciekawych treści edukacyjnych można znaleźć w internecie bez wychodzenia z domu;
  • wykorzystanie nowych technologii - otwarci na nowości nauczyciele dzięki nauczaniu zdalnemu otrzymali możliwość skorzystania z innowacyjnych narzędzi edukacyjnych, które trudno było wdrożyć w nauce stacjonarnej;
  • zaangażowanie rodziców - nauczyciele dostrzegali większe zaangażowanie rodziców w pomoc uczniom, co przekładało się na lepszą komunikację między domem a szkołą.

Wady nauczania zdalnego według nauczycieli

Nauczyciele wskazują też na pewne trudności, które obniżają komfort ich pracy. Wśród wad nauczania zdalnego wskazywane są m.in.:

  • trudność utrzymaniu uwagi uczniów - uczniowie mogą wyciszać mikrofony i wyłączać kamerki, stając się niejako “niewidzialnymi”, przez co pozwalają sobie tylko pozorne uczestnictwo w zajęciach;
  • problemy techniczne - niska wydajność sprzętu lub zakłócenia sygnału internetowego mogą zaburzać płynny przebieg zajęć;
  • większe obciążenie pracą - nauczyciele wskazywali, że przygotowanie zajęć i komunikacja z rodzicami i uczniami przy edukacji zdalnej zajmuje więcej czasu niż w stacjonarnym nauczaniu;
  • brak bezpośredniego kontaktu z uczniami - wobec tego nauczyciele mają większą trudność w ocenie ich umiejętności lub rozpoznaniu problemów;
  • negatywne skutki psychiczne - nauczyciele również uskarżali się na izolację społeczną, zmęczenie i stres.

Dziennik VULCAN - jak platforma wspiera zdalne nauczanie?

Zdalne nauczanie może być łatwiejsze i efektywniejsze dzięki wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań. Takim rozwiązaniem jest np. Dziennik VULCAN, czyli system oferujący wielofunkcyjny dziennik szkolny, który obejmuje e-dziennik, sekretariat szkolny, świadectwa, zastępstwa oraz witrynę rodziców i uczniów, moduł dydaktyczny, możliwość zapowiadania a także otrzymywania zwrotnie uczniowskich prac, a nade wszystko moduł wiadomości. Tym samym ułatwiając komunikację między wszystkimi zainteresowanymi i wspierając procesy dydaktyczne oraz administrowanie przebiegiem nauczania.

Moduł dydaktyczny Dziennika VULCAN - wsparcie nauczania zdalnego dla nauczycieli

Moduł dydaktyczny Dziennika VULCAN pozwala nauczycielowi prowadzić wszystkie czynności związane z jego pracą w jednym miejscu - dotyczy to zarządzania materiałami edukacyjnymi, komunikacji z uczniami i rodzicami czy prowadzenia zajęć. Moduł dydaktyczny składa się z pięciu obszarów, które pozwalają nauczycielowi łatwiej zorganizować i przeprowadzić zajęcia zarówno zdalnie, jaki stacjonarnie.

  • Biblioteka - moduł zapewniający szybki dostęp do materiałów edukacyjnych, np. scenariuszy lekcji, prezentacji, kart pracy, książki nauczyciela czy materiałów multimedialnych.
  • Kolekcje - sekcja umożliwiająca grupowanie materiałów, które będą potrzebne na konkretnych zajęciach.
  • Zadania - sekcja umożliwia tworzenie zadań, dodawanie niezbędnych załączników, przypisywania zadań uczniom, a także usprawnia ocenianie pracy uczniów.
  • Sprawdziany - obszar umożliwiający tworzenia i przeprowadzanie sprawdzianów, a także ich łatwą ocenę i wdrażanie ocen poprzez zintegrowanie z Dziennikiem VULCAN.
  • Zasoby własne - obszar umożliwiający nauczycielom tworzenie i przechowywanie własnych materiałów.

Moduł dydaktyczny pozwala zautomatyzować wiele czynności związanych z organizacją pracy. Nauczyciele mogą m.in. przypisywać dane materiały i zadania dla wybranej klasy, nie musząc tym samym ręcznie wprowadzać ich do planu lekcji. Pozwala też tworzyć interaktywne lekcje, które ułatwiają zachowanie skupienia przez uczniów poprzez zadawanie kontrolnych pytań lub ćwiczeń.

Moduł dydaktyczny pozwala na bieżąco informować rodziców o postępach ich dzieci czy terminach sprawdzianów. Rodzice mają też dostęp do materiałów edukacyjnych, dzięki czemu łatwiej jest zaangażować ich w pomoc swoich dzieciom.

Między innymi dzięki tym funkcjom i korzyściom Moduł dydaktyczny przyczynia się do wzrostu efektywności nauczania zdalnego.

Ta strona używa plików cookie zgodnie z opisaną polityką wykorzystywania plików cookie. Korzystanie z naszych serwisów bez zmiany ustawień przeglądarki oznacza, że wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookie.