Zmiany w roku szkolnym 2025/2026 – religia i etyka
Od września 2025 r. w życie wejdą istotne zmiany w organizacji lekcji religii i etyki w publicznych przedszkolach i szkołach. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji z 17 stycznia 2025 r. ogranicza tygodniową liczbę godzin religii i etyki z dwóch do jednej. Nowe przepisy wpływają na organizację planów lekcji i określają zasady łączenia uczniów w tym również z różnych oddziałów w grupy.
Lekcje religii i etyki będą mogły odbywać się wyłącznie bezpośrednio przed obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi lub po nich. Wyjątek stanowią klasy, w których wszyscy uczniowie na dzień 15 września zadeklarują udział w jednym z tych przedmiotów – w takich przypadkach szkoła zyska więcej swobody w konstruowaniu planu lekcji. Pod warunkiem spełnienia określonych kryteriów organizacyjnych wprowadzono również możliwość tworzenia oddziałów międzyklasowych na potrzeby lekcji religii.
Nowe przedmioty w roku szkolnym 2025/2026
Od 1 września 2025 r. do programu nauczania dochodzą dwa nowe przedmioty, które - w ocenie ministerialnej - odpowiadają na aktualne potrzeby społeczne i zdrowotne. Zastąpią one dotychczasowe: Historię i teraźniejszość oraz Wychowanie do życia w rodzinie.
Edukacja obywatelska
Edukacja obywatelska ma za zadanie rozwijać kompetencje społeczne uczniów i przygotowywać ich do świadomego uczestnictwa w życiu publicznym. Celem tych zajęć ma być m.in. zyskanie umiejętności rozpoznawania dezinformacji, nauka korzystania z praw obywatelskich i budowa poczucia odpowiedzialności za wspólnotę. Edukacja obywatelska wpisuje się w szerszy nurt edukacji obywatelskiej i prawnej, na który zwracają uwagę środowiska eksperckie i organizacje społeczne.
Edukacja zdrowotna
Edukacja zdrowotna zastąpi dotychczasowe Wychowanie do życia w rodzinie. Będzie prowadzona w wymiarze jednej godziny tygodniowo. W roku szkolnym 2025/2026 będzie przedmiotem nieobowiązkowym pod warunkiem, że rodzic ucznia niepełnoletniego albo pełnoletni uczeń złoży do dyrektora szkoły pisemną rezygnację z udziału w tych zajęciach. Głównym celem tego przedmiotu jest kształtowanie postaw i wiedzy związanych z szeroko pojętą troską o zdrowie.
Program edukacji zdrowotnej podzielono na 11 działów tematycznych, obejmujących m.in. wartości i postawy, zdrowie fizyczne, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie seksualne, internet oraz profilaktykę uzależnień.
Terminarz ferii zimowych w roku szkolnym 2025/2026
W kalendarzu roku szkolnego 2025/2026 przewidziano istotne zmiany dotyczące ferii zimowych. Ministerstwo Edukacji zrezygnowało z dotychczasowego podziału okresu ferii na cztery terminy, zastępując go trzema turami. Nowy harmonogram ma lepiej odpowiadać oczekiwaniom rodziców i branży turystycznej.
- 19 stycznia – 1 lutego 2026 – województwa: pomorskie, warmińsko-mazurskie, podlaskie, mazowieckie, świętokrzyskie;
- 2 – 15 lutego 2026 – województwa: zachodniopomorskie, kujawsko-pomorskie, łódzkie, dolnośląskie, opolskie, małopolskie;
- 16 lutego – 1 marca 2026 – województwa: lubuskie, wielkopolskie, śląskie, lubelskie, podkarpackie.
Przerwy w nauczaniu i terminy egzaminów w roku szkolnym 2025/2026
MEN opublikowało również pełny harmonogram przerw świątecznych i egzaminów obowiązujących w roku szkolnym 2025/2026. Kalendarz bezpośrednio wpływa na organizację pracy dydaktycznej w nadchodzącym roku szkolnym.
- 1 września 2025 – rozpoczęcie roku szkolnego;
- 22 – 31 grudnia 2025 – zimowa przerwa świąteczna;
- 2 – 7 kwietnia 2026 – wiosenna przerwa świąteczna;
- 24 kwietnia 2026 – zakończenie roku szkolnego dla maturzystów;
- kwiecień/maj 2026 – egzamin ósmoklasisty i matura (szczegółowy harmonogram zostanie ogłoszony do 20 sierpnia 2025 roku przez CKE);
- 26 czerwca 2026 – zakończenie roku szkolnego dla pozostałych uczniów.
Ocena funkcjonalna – ważna zmiana w roku szkolnym 2025/2026
W nadchodzącym roku szkolnym wprowadzona zostanie nowa forma oceniania uczniów z trudnościami neurorozwojowymi. Ocena funkcjonalna ma uwzględniać indywidualne potrzeby i możliwości ucznia, koncentrując się nie tylko na wynikach edukacyjnych, ale też na jego funkcjonowaniu w codziennym życiu.
System ten przewiduje ocenę m.in. samodzielności, kompetencji społecznych oraz umiejętności radzenia sobie z emocjami i obowiązkami. Istotną rolę odegra tu tzw. diagnoza kontekstowa, czyli obserwacja ucznia w naturalnych warunkach – w klasie, podczas przerw czy zajęć dodatkowych. Ocena funkcjonalna wystawiana będzie we współpracy nauczyciela, psychologa oraz rodziców i często przyjmie formę opisową.
Dowiedz się więcej na temat zmian w roku szkolnym 2025/2026 – skorzystaj z prenumeraty czasopisma “Doradca”
Bądź na bieżąco z aktualnymi przepisami oświatowymi. Zasubskrybuj czasopismo “Doradca” i zapoznaj się ze zmianami legislacyjnymi oraz wszystkimi nowinkami dotyczącymi pracy w systemie edukacji w Polsce.