vulcan

Razem dla lepszej oświaty. Blog

Czy każde dziecko musi się uczyć programowania?

xSebastian Wasiołka, 2017-10-19

Szacuje się, że do 2020 r. w Unii Europejskiej zabraknie ponad 800 000 specjalistów z branży IT. To zdecydowanie dobry powód, by od najmłodszych lat uczyć dzieci kodowania i programowania. Czy jednak jedyny?

Oczekiwania rynku pracy

Już dziś na polskim rynku pracy brakuje ok. 50 000 programistów , a do 2020 roku w Unii Europejskiej będzie na nich czekać ok. 800 000 miejsc pracy. Jednak według danych Komisji Europejskiej aż 20% osób w wieku 15-24 lat, mieszkających w UE, nie może znaleźć zatrudnienia. Dlaczego? Ponieważ 45% całego społeczeństwa UE nie jest obeznana z nowymi technologiami (wśród osób posiadających pracę odsetek ten wynosi 30%).

Skoro prawie na wszystkich oferowanych obecnie stanowiskach (90%) wymaga się umiejętności cyfrowych, to wydaje się, że zmiana podejścia w uczeniu informatyki w szkołach jest nieunikniona.

Czyli każdy musi umieć kodować?

Nie. Nie wszystkie dzieci mają opuszczać szkołę z opanowaną umiejętnością kodowania i programowania, ale powinny mieć przynajmniej ogólną wiedzę na ten temat, tak samo, jak to się dzieje z nauką innych przedmiotów. Na przykład na fizyce, historii czy biologii dzieci uczą się o samolotach. Dowiadują się, dlaczego latają, jaka była historia ich powstania, co się dzieje z ciałem człowieka na dużych wysokościach. Ta wiedza nie jest wystarczająca, by zostać pilotem, ale pozwala lepiej zrozumieć otaczający nas świat.

Podobnie powinno być z kodowaniem i programowaniem. Obecnie tylko 0,20% populacji świata programuje zawodowo, zaś 0,63% próbuje lub próbowało to robić . Jednak podstawową wiedzę o kodowaniu może przyswoić praktycznie każdy.

Czy podstawowa wiedza o kodowaniu może się do czegoś przydać?

Nauka nawet samych podstaw programowania i kodowania to doskonała szkoła logicznego myślenia, rozwiązywania problemów i planowania.

Daje poczucie siły sprawczej, bo przecież każde dziecko chciałoby wydawać polecenia maszynom.

Uczy logicznego i abstrakcyjnego myślenia. Na przykład nauka algorytmów pozwala pokazać dzieciom, jak osiągnąć zamierzony efekt poprzez planowanie kolejnych czynności.

Ułatwia oswojenie się z nowymi technologiami. Nauka programowania sprawia, że dzieci przestają być tylko biernymi użytkownikami aplikacji, ale zaczynają rozumieć, jak one działają. To krok do tego, żeby zacząć brać udział w tworzeniu zupełnie nowych produktów technologicznych.

Programowanie to przyszłość

Zapotrzebowanie na programistów będzie tylko rosło, a zarobki w tym zawodzie należą do jednych z najbardziej atrakcyjnych. Nauka programowania jest więc świetną inwestycją we własną przyszłość.
Jednak nawet jeśli po ukończeniu szkoły młodzi ludzie nie będą pracować w zawodzie programisty, to nauka podstaw kodowania i programowania przyniesie im wiele korzyści.
Możliwości nauki programowania jest wiele. Ważne, by zajęcia były prowadzone w atrakcyjny sposób.



xNapisz do autora Polub nas na Facebooku Obserwuj nas na Google+

Tagi

# zarządzanie oświatą

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x