vulcan

Razem dla lepszej oświaty. Blog

Witaminy - jak je dostarczyć zimą?

xVULCAN , 2018-11-08

Zima to czas, kiedy dzieci często narażone są na niedobory witamin. Jak temu zaradzić? Suplementować czy nie?








Włączyć do diety warzywa, które zimą są łatwo dostępne, a często o nich zapominamy

Warto wprowadzić w swoje codzienne menu przepyszne, a trochę niedoceniane i zapomniane warzywa, tj. brukselkę czy jarmuż. Nie pożałujecie. Brukselka to doskonałe źródło witaminy C i K. Poza tym, znajdują się w niej znaczące ilości witaminy A, witamin z grupy B i witaminy E, a także składników mineralnych, tj. magnez, wapń, żelazo, cynk oraz miedź. Dzięki temu wspomaga układ odpornościowy, poprawia stan skóry, wspomaga wzrok, chroni przed anemią. Jest wspaniała! Jarmuż też jest nieoceniony! Został okrzyknięty królem warzyw! Jest niesamowitą skarbnicą wielu związków, m.in. stanowi dobre źródło żelaza. Zawiera także mnóstwo witaminy K oraz ważnych antyoksydantów- witaminy C i A. Dodatkowo jest bogaty w luteinę i zeaksantynę, związki z grupy karotenoidów, które pozytywnie oddziałują na nasz wzrok. Warto, więc się z nim zaprzyjaźnić! Super sprawdza się w koktajlach.

Urozmaicić jadłospis w warzywa i owoce mrożone

Tak, tak, mrożonki! Nie musimy się ich obawiać. Badania naukowe pokazują, iż mrożenie, to bezpieczny sposób utrwalania żywności. Mrożone warzywa i owoce są zbierane w szczycie sezonu, w momencie, gdy są najlepsze i od razu mrożone. Dzięki takim działaniom zachowują smak, kolor, a zawartość witamin jest porównywalna do ich świeżych odpowiedników.

Wzbogacić codzienne menu o kiszonki

My je uwielbiamy! Szczególnie za to, że to naturalne probiotyki, które dodatkowo zawierają mnóstwo witaminy C, dzięki czemu wzmacniają naszą odporność. Jedząc kapuśniaczek czy kiszone ogórki żadne choróbsko nam nie straszne! Pamiętajmy również o tym, że ukisić możemy praktycznie wszystko: marchewkę, cytrynę, rzodkiewkę czy paprykę.

Wprowadzić jako dodatki do dań, albo przekąski owoce suszone czy liofilizowane

Suszone czy liofilizowane owoce są cennym źródłem wielu witamin- np. suszona żurawina- skarbnica witaminy C, E, K czy witamin z grupy B.

Wprowadzić do jadłospisu owoce egzotyczne

Okres jesienno-zimowy to czas, gdy króluje m.in. owoc o wdzięcznej nazwie Persymona (kaki). To prawdziwa kopalnia witaminy A. Spożywając kaki dbamy o nasz wzroku, czy wzmacniamy odporność. Dodatkowo stanowi bardzo dobre źródło E, dzięki czemu pozytywnie wpływa na stan naszej skóry. Oprócz Persymony, warto do sięgnąć po takie owoce, jak liczi, mango, karambole, banany czy ananasy. Mamy wybór! Poszerzajmy swoje horyzonty smakowe! Nie ograniczajmy się do tego co jest nam znane! Gotujmy- eksperymentujmy w kuchni! Zachęćmy do tego nasze dzieciaki!

Suplementować witaminę D

Badania dowodzą, że ponad połowa Europejczyków cierpi na niedobór witaminy D. Niestety, żyjemy w kraju, w którym efektywna synteza skórna witaminy D ma miejsce tylko od końca kwietnia do pierwszego tygodnia września. Ten czas jest zbyt krótki, by poziom witaminy D w naszym organizmie przez cały rok był na odpowiednim poziomie. Z tego względu zalecana jest suplementacja tej witaminy, szczególnie wśród dzieci już w okresie przedszkolnym, ale także osób dorosłych na poziomie 800-2000 IU w okresie od września do kwietnia.





Pamiętajmy! By w czasie zimy ustrzec nasze dzieci przed niedoborami witaminowymi nie bójmy się mrożonek, nie zapominajmy o przepysznej brukselce czy jarmużu, zaprzyjaźnijmy się z liofilizatami bądź owocami suszonymi, a od czasu do czasu pokuśmy się o odrobinę egzotyki! A co z suplementacją? Jest konieczna, ale tylko w przypadku witaminy D!

Materiał opracowany przez Fundację szkoła na Widelcu w ramach współpracy przy programie „Dobrze Jemy ze Szkołą na Widelcu”.

xNapisz do autora Polub nas na Facebooku Obserwuj nas na Google+

Wpisy powiązane

Tagi

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x