Preferencje żywieniowe kształtują się głównie w okresie dzieciństwa. Z tego względu
edukacja żywieniowo-kulinarna prowadzona już od najmłodszych lat ma istotne znaczenie.
Wspólne gotowanie
i wspólne posiłki to istotny element tego typu edukacji. Dzieci od
najmłodszych lat poznawać mogą świat warzyw, owoców i innych produktów, odkrywać
nowe smaki i poprzez zabawę uczyć się zasad zdrowego stylu życia.
Edukacja kulinarna stwarza możliwość przekazania dzieciom praktycznych wiadomości nie
tylko z zakresu gotowania. Istotne są również wzmacnianie poczucia własnej wartości,
rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, współpraca w grupie oraz doskonalenie
zmysłów, m.in smaku i węchu.
Edukacja żywieniowo-kulinarna wydaje się być jednym z najlepszych kierunków działań,
który może mieć realny wpływ na zmianę nawyków żywieniowych młodych pokoleń. Ważne,
aby działania edukacyjne były przyjazne dzieciom, zawierały wiele aspektów
praktycznych. Istotne jest także zaangażowanie rodziców. Badania przeprowadzone na
Uniwersytecie Alberta w Edmonton dowodzą, że dzieci, które przygotowują wspólnie z
rodzicami posiłki w domu, częściej sięgają po owoce i warzywa.
Gotowanie razem w szkole i w domu daje dużo radości, ale też wpływa na zmianę nawyków
żywieniowych.
Przykładowy scenariusz zajęć dla klas 1-3 szkoły podstawowej (Program „Dobrze Jemy ze Szkołą na Widelcu”) - Dlaczego warto gotować, czyli przygoda w kuchni >