Wyobraźmy sobie przyszłość. Blog

Jak się przygotować do zdalnego nauczania?

xVULCAN , 2020-04-30

Rzeczywistość ostatnich tygodni spowodowała, że nauczyciele i uczniowie rozpoczęli nauczanie zdalne. Na pewno jest to trudna sytuacja dla każdej ze stron – lęk i obawy są zupełnie naturalne. Nauczanie na odległość, to coś czego za dobrze nie znamy, a zostaliśmy postawieni przed koniecznością wprowadzenia go z dnia na dzień.



Bez przygotowania, wcześniejszych prób czy jakiegokolwiek doświadczenia. Doświadczenie zdobywamy na bieżąco, z każdym kolejnym dniem nauczania na odległość.
Na rynku jest mnóstwo narzędzi, które mogą ten proces wspierać
i ułatwiać (jest z czego wybierać), a jednym z takich narzędzi na pewno jest dziennik elektroniczny.

Zadbaj o czas i miejsce do nauki

Zacząć powinniśmy od przygotowania stanowiska pracy. Zarówno nauczyciel jak i uczeń powinien zadbać o to, by przestrzeń do nauki była (w miarę możliwości) wydzielona, bez rozpraszających elementów jak włączony telewizor, radio, czy krzątający się wokół pozostali domownicy.

Należy również zaplanować czas na pracę – nie tylko godziny, w których łączymy się zdalnie z uczniami, ale również czas na przygotowanie się do spotkania online, przetestowanie połączenia z internetem czy funkcjonalności narzędzi, które chcemy wykorzystać. Wcześniej trzeba też przygotować materiały dydaktyczne, z których zamierzamy skorzystać.
Dobrze by było zebrać je w jedno miejsce, by móc wszystko szybko odnaleźć (może być to folder na pulpicie bądź na dysku OneDrive).
Działanie w pośpiechu i na ostatnią chwilę może spowodować niepotrzebny stres dla obu stron.

Testuj, ale nie wszystko na raz

Pamiętajmy jednak, by we wszystkich działaniach zachować zdrowy rozsądek – zbyt duża ilość narzędzi, które wykorzystamy,
czy treści, które chcemy przedstawić spowoduje, że uczniowie poczują się przytłoczeni i szybko zniechęcą się do nauki.
Dajmy też sobie szansę na próbowanie różnych rozwiązań, a także przyzwolenie na popełnianie błędów – w końcu to nowa sytuacja
i sami musimy znaleźć sposób na zdalne nauczanie, które sprawdzi się zarówno dla nas jak i naszych podopiecznych. Czy lepsze będzie prowadzenie zajęć na żywo z całą grupą? Czy zaplanować czas na konsultacje indywidualne z każdym uczniem? A może udostępnić wszystkim wcześniej nagrany przez nas filmik? Albo przesłać tylko informacje o zadaniach domowych do wykonania? Wszystko powinniśmy dopasować do treści dydaktycznych i poziomu grupy odbiorców, a także możliwości, jakimi dysponują nasi uczniowie
(nie wszyscy mają komputer na wyłączność – rodzeństwo również korzysta z lekcji online, a rodzice pracują w domu, więc połączenie „na żywo” może nie być możliwe o każdej porze).

Bez względu na formę, jaką wybierzemy do prowadzenia lekcji na odległość, nieodzownym ich elementem jest komunikacja.
Musimy w jakiś sposób przekazywać treści, zadania czy inne informacje dla uczniów czy rodziców.

Wysyłaj wiadomości przez e-dziennik

E-dziennik jest narzędziem, które na pewno ułatwia pracę z uczniem, szczególnie teraz, gdy nie możemy spotkać się w szkole.
Chcąc przekazać wielu użytkownikom jakąś informację można skorzystać z modułu wiadomości e-dziennika VULCAN, dzięki któremu nauczyciele mogą w łatwy i szybki sposób kontaktować się zarówno ze swoimi uczniami, jak i ich rodzicami.
Nauczyciel nie musi wprowadzać adresów mailowych – przy zakładaniu dziennika elektronicznego, ponieważ dane o każdym uczniu
i jego opiekunach wprowadza sekretariat. Przy wyborze osoby, do której chcemy wysłać wiadomość została dodana opcja „wszyscy”
(wszyscy uczniowie, wszyscy opiekunowie czy wszyscy nauczyciele). Dzięki temu nie tracimy czasu na wielokrotne wprowadzanie adresatów. Rodzice i uczniowie po zalogowaniu do dziennika mogą również przesyłać wiadomości nauczycielom.

Sprawdzaj Tablicę ogłoszeń

Podczas epidemii kontaktujemy się nie tylko z uczniami i ich rodzicami, ale także między sobą (z innymi nauczycielami naszej szkoły) oraz z dyrektorem. Poza wiadomościami, które mogą być wysyłane poprzez dziennik między wszystkimi pracownikami szkoły, dyrektor może skorzystać z tablicy ogłoszeń. To nowa funkcja w dzienniku elektronicznym – można tu umieszczać komunikaty skierowane do nauczycieli, uczniów i rodziców. Jeśli w treści ogłoszenia znajdują się linki, odbiorca może na nie kliknąć i od razu zostanie przekierowany do zewnętrznych zasobów. Każdy użytkownik dziennika widzi tablicę ogłoszeń tuż po zalogowaniu się do UONET+ – na stronie startowej.

Wszystkie zadania wysyłaj z jednego miejsca

Innym ze sposobów na przesłanie uczniom informacji o pracach do wykonania w domu jest skorzystanie z funkcji „zadania domowe”.
W najnowszej wersji UONET+ nauczyciel do załączonych treści może dodawać linki do zewnętrznych materiałów (wprowadzając adres strony internetowej, na której te treści czy materiały są dostępne).
Na Witrynie ucznia/rodzica linki stają się aktywne i po kliknięciu przekierowują do zamieszczonych pod nimi materiałów.

Zarówno w zadaniach domowych, jak i w wiadomościach wysyłanych poprzez dziennik elektroniczny UONET+ każdy nauczyciel może załączyć link do zasobu umieszczonego na swoim dysku OneDrive. Ta prosta czynność pozwala na skuteczne przekazywanie dostępu do wcześniej przygotowanych przez nauczyciela materiałów. Uczeń również może z niej korzystać – np. po wykonaniu zadania odsyła do nauczyciela załącznik ze zdjęciem swojej pracy. Informacje o tym, jak umieszczać linki do zasobów na dysku One Drive znajdziecie w poradach:

Jak przygotować wiadomość zawierającą link do zasobów na dysku OneDrive?
Jak wpisać zadanie domowe zawierające link do zasobów na dysku OneDrive?

Dobrze mieć wszystko co dotyczy edukacji w jednym miejscu. Korzystając z poczty mailowej czy różnych komunikatorów internetowych, treści związane z nauczaniem mogą umknąć w gąszczu innych wiadomości. W takiej sytuacji dziennik elektroniczny sprawdza się doskonale. Zarówno nauczyciel, uczeń, jak i rodzic mogą po zalogowaniu się do UONET+ sprawdzić wszystko co dotyczy zajęć dydaktycznych. Mogą też korzystać z bezpłatnej aplikacji mobilnej, która będzie powiadamiać o nowych zdarzeniach
w e-dzienniku.

Zatroszcz się o siebie i swoich uczniów

Pamiętajmy o tym, że praca w domu, to nie praca non stop. Bardzo ważne jest oddzielenie życia zawodowego od prywatnego.
Trudno to zrobić, gdy cały czas znajdujemy się w tym samym miejscu. Zaplanujmy jednak godziny pracy, przerwy od pracy, czas na odpoczynek oraz zajęcia niezwiązane z pracą. Dzięki temu odnajdziemy harmonię i efektywniej wykonamy swoje zadania.

Zwróćmy też uwagę na to, że sytuacja w kraju i na świecie związana z walką z pandemią nie jest czymś, czego doświadczamy
na co dzień. Każdy z nas zmaga się z lękiem, zagubieniem, osamotnieniem i stresem. Nie udawajmy, że nic się nie dzieje.
Zapytajmy młodych ludzi jak się czują, czego się boją, skąd czerpią informacje o aktualnych doniesieniach? Mówmy też o swoich odczuciach. To na pewno wpłynie na relację z uczniami a także na jakość naszej pracy.



xNapisz do autora Polub nas na Facebooku

Tagi

# psychologia, # technologie w oświacie, # UONET+

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x