vulcan

Razem dla lepszej oświaty. Blog

Nakarm swój mózg

xVULCAN , 2020-02-06

Większość z nas wie, że to co jemy wpływa na nasze zdrowie. Rzadko jednak kojarzymy, że to co znajduje się na naszych talerzach może mieć wpływ na funkcjonowanie naszego mózgu! Mózg zbudowany jest głównie z wody i kwasów tłuszczowych, ale do pracy potrzebuje też glukozy, czyli cukru prostego. Chyba każdy wie, że słabo się myśli, gdy jest się głodnym. Na szybkość procesów myślowych będzie zatem wpływać m.in. dostępność „paliwa“, czyli poziom glukozy we krwi, ilość wypijanej wody i odpowiednie „cegiełki“ do budowy połączeń nerwowych.

Sprawność mózgu zależy m.in. od szybkości przewodzenia impulsów nerwowych i efektywności wytwarzania nowych połączeń w ich strukturach. Neurony, czyli komórki układu nerwowego, przekazują impulsy szybciej, gdy są zbudowane w przeważającej ilości z kwasów tłuszczowych nienasyconych.

Ich źródłami w diecie są przede wszystkim produkty pochodzenia roślinnego, takie jak orzechy, nasiona roślin oleistych, awokado oraz wytłaczane z nich oleje. Produkty zwierzęce dostarczają głównie kwasów tłuszczonych nasyconych, które poprzez swoją budowę chemiczną posiadają dość stałą konsystencję (np. tłuszcz w mięsie, smalec, masło). Konsystencja ta decyduje, że wbudowane w neurony czynią ich ściany mniej elastycznymi i wolniej odpowiadającymi na przekazywane bodźce.


Należy zatem pilnować, aby żywieniowych źródeł kwasów nasyconych (m.in. masła, śmietany, mięsa, majonezu) nie było dużo więcej niż korzystnych kwasów tłuszczowych znajdujących się w orzechach, nasionach, niepodgrzewanych olejach roślinnych i innych produktach roślinnych. Od każdej reguły znajdzie się jednak wyjątek! Najbardziej niekorzystnymi kwasami tłuszczowymi dla naszego mózgu będą izomery „trans“ kwasów tłuszczowych, powstające podczas smażenia w głębokim tłuszczu roślinnym lub utwardzonymi podczas przemysłowego procesu powstawania produktu zawierającego olej.

Aby sprawnie myśleć należy unikać w diecie produktów smażonych, fast foodów oraz tych z tłuszczem „utwardzonym“/“uwodornionym“ na etykiecie. Z kolei wartościowym tłuszczem zwierzęcym jest tłuszcz zawarty w rybach morskich (np. śledziu, makreli czy łososiu). Znakomitym źródłem najbardziej korzystnych dla funkcjonowania mózgu kwasów omega-3 są: orzechy włoskie, nasiona chia i siemię lniane.

Warto zwrócić również uwagę na zielone rośliny, takie jak: rukolę, roszponkę, sałatę lodową, sałatę rzymską, sałatę masłową, sałatę kędzierzawą, kapustę pekińską, szpinak, jarmuż, botwinkę czy natkę pietruszki. Innymi czynnikami żywieniowymi korzystnie wpływającymi na stan zdrowia mózgu i obniżającymi ryzyko chorób demencyjnych, okazały się nasiona roślin strączkowych (fasola, soczewica, ciecierzyca, groch, bób), owoce jagodowe, ryby, orzechy, oliwa, produkty pełnoziarniste – dieta bogata w niskoprzetworzone produkty roślinne, z niską zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych i cukrów prostych (dodanych).

W chwilach zmęczenia pamiętajmy też o prawidłowym nawodnieniu – jeśli siedząc w pracy lub szkole zdarzy Ci się być ospałym, mieć zmienny nastrój, szybko się irytować i… trochę wolniej myśleć, zacznij od kilku przysiadów oraz 1-2 szklanek wody. W końcu człowiek, a zwłaszcza jego mózg, składa się głównie z wody! Materiał opracowany przez Fundację Szkoła na Widelcu



Materiał opracowany przez Fundację Szkoła na Widelcu.      

xNapisz do autora Polub nas na Facebooku

Tagi

# szkoła na widelcu, # zdrowe jedzenie

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x