vulcan

Razem dla lepszej oświaty. Blog

Odporność na 5+

xVULCAN , 2018-11-21

Jesień to czas, w którym jesteśmy bardziej podatni na infekcje, częściej łapiemy przeziębienia
i grypy.
Jak zatem naturalnie wzmocnić naszą odporność? Co jeść, by stać się posiadaczem odporności na 5+?

Obniżona odporność bardzo często jest skutkiem niewłaściwej, czy też niedoborowej diety. W okresie jesienno-zimowym szczególnie ważne jest by była ona odpowiednio skomponowana. A co to oznacza? Powinna dostarczać naszemu organizmowi odpowiednich ilości witamin- w tym A, C, E, które należą do silnych antyoksydantów czy witaminy D, a także składników mineralnych, głównie cynku i selenu, które stymulują nasz układ odpornościowy.

Zatem jakie produkty wybierać?

Kiszonki- posiadające „supermoce”

Przede wszystkim w tym okresie warto włączyć do diety, np. kiszoną kapustę czy ogórki- naturalne probiotyki, które wzmacniają naszą mikroflorę jelitową. Niech często goszczą na naszych talerzach, tym bardziej, że są takie pyszne! Kapustę ukisić możecie łatwo samodzielnie. Wystarczy chcieć!

Warzywa cebulowe- „naturalne antybiotyki”

Cebula, czosnek czy por. To naturalne antybiotyki. Są źródłem wielu cennych składników, np. olejków eterycznych bogatych w allicynę i związki siarczkowe. Badania pokazują, iż czosnek, dzięki allicynie może znacznie redukować ryzyko przeziębień. Doprawiajmy więc dania obficie czosnkiem, jedzmy sosy z jego dodatkiem, w szczególności wieczorami, tak by nie narażać osób, z którymi spędzamy dzień na brzydki zapach wydobywający się z naszych ust.

Warzywa zielone, a wśród nich król jarmuż, zwany Januszem

Nie zapominajmy o warzywach zielonych- szpinaku, brukselce, brokule. A szczególnie o królu warzyw- jarmużu- skarbnicy wielu cennych związków. Możemy z niego wyczarować przepyszny koktajl mocy- dołączamy przepis.
Warzywa te to dobre źródło witaminy C. Dodatkowo, szpinak stanowi doskonałe źródło flawonoidów, karotenoidów czy witaminy E, a jarmuż dostarcza nam oprócz witaminy A i C, także luteinę i zeaksantynę, dzięki czemu nie tylko wzmacnia naszą odporność, ale także dba o nasz wzrok, byśmy z łatwością dostrzegali dobre jedzonko!

Słoneczna witamina D

Odgrywa ona ważną rolę we wzmacnianiu naturalnych sił obronnych organizm. Jednak problematyczne może okazać się dostarczenie jej odpowiedniej ilości z dietą. Dodatkowo, w naszym kraju efektywna synteza skórna tej witaminy ma miejsce tylko od końca kwietnia do pierwszego tygodnia września. Ten czas jest zbyt krótki, by poziom witaminy D w naszym organizmie przez cały rok był na odpowiednim poziomie. Z tego względu, zalecana jest suplementacja - odpowiednią dawkę warto dobrać z lekarzem.

Owoce jagodowe i cytrusowe

By stać się posiadaczem odporności na 5+ warto także codzienne menu wzbogacić o owoce jagodowe (w okresie jesienno-zimowym może być trudno o świeże, ale to nic! Mogą być mrożone!) lub owoce cytrusowe.

Imbir- nasz rozgrzewacz

Nieoceniony przy dbaniu o naszą odporność jest także imbir (szczególnie przydatny, gdy za oknem szaro i zimno). Możemy dodawać go do porannej owsianki, przyrządzić napar lub doprawić nim jesienną zupę dyniową.

Orzechy i kasze

Warto także naszą dietę urozmaicić o orzechy (polecamy każde- orzechy włoskie, laskowe, ziemne, migdały, pistacje, itp.- ale raczej wybierajmy te nie solone czy obtaczane w różnych, dziwnych posypkach), a także kasze. Szczególnie gruboziarniste, nieoczyszczone, np. kasza gryczana czy jęczmienna pęczak. Stanowią on bardzo dobre źródło witaminy z grupy B, a także cynku.

Przyprawy

Przyprawy- one także mogą okazać się niezwykle pomocne przy dbaniu o wzmocnienie naszej odporności. Godna polecenia może być np. kurkuma posiadająca właściwości wzmacniające układ odpornościowy dzięki zawartości kurkuminy. Świetnie sprawdzą się też goździki bądź cynamon.

Nie tylko dieta

Regularna aktywność fizyczna, odpowiednia ilość snu, utrzymanie prawidłowej masy ciała czy unikanie/ograniczenie stresu (oczywiście w miarę możliwości) - te aspekty również mają znaczenie. Nie zapominajmy o tym!

Przepis na koktajl mocy

> garść jarmużu
> 1 banan
> odrobina startego na tarce imbiru
> sok z 1/2 limonki lub cytryn
> 1 jabłko obrane ze skórki
> 1 kiwi
> pół szklanki wody



Materiał opracowany przez Fundację Szkoła na Widelcu w ramach współpracy przy programie "Dobrze Jemy ze Szkołą na Widelcu".



www.dobrzejemy.szkolanawidelcu.pl


xNapisz do autora Polub nas na Facebooku Obserwuj nas na Google+

Wpisy powiązane

Tagi

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x