Dziś na blogu, wraz z Katarzyną Zychowicz – praktykiem prawa oświatowego - podpowiadamy, na co warto zwrócić uwagę przy przygotowaniu placówek do czekających je zmian.
Szkoły wcielające gimnazjum – wspólny plan działania
Podstawą wdrażania wszelkich zmian powinny być ustalenia pomiędzy dwoma dyrektorami: przekazującym i przejmującym placówkę. Uzgodnienia powinny dotyczyć wszystkich obszarów działalności szkoły. Uwaga: ostateczny termin przekazania placówki mija 31 sierpnia!
Wyzwania:
- przekazanie dotychczasowego majątku w sposób klarowny, nie budzący wątpliwości przyszłego „właściciela” i zgodny z prawem,
- uzgodnienie nowych dokumentów obowiązujących od 1 września w szkole z oddziałami gimnazjalnymi,
- integracja dwóch (odrębnych do tej pory) rad pedagogicznych.
Sporym wyzwaniem dla dyrektora powstałej placówki może okazać się również umiejętny przydział zajęć, choćby odpowiedź na pytanie: czy w klasie VII nauczać ma polonista z gimnazjum, czy ten, który uczy dzieci od IV klasy?
Szkoły przekształcane – dopasowanie do potrzeb młodszych uczniów
W tym przypadku w miejsce samodzielnego gimnazjum powstanie szkoła podstawowa. Zmieni się „tylko” charakter szkoły. Dyrektor, rada pedagogiczna i budynek pozostają bez zmian. W praktyce, niemający dotychczas doświadczenia w zarządzaniu szkołą z młodszymi rocznikami dyrektor, będzie musiał objąć nadzorem I etap edukacyjny. Również nauczyciele pracujący z uczniami w wieku 12 – 15 lat będą nauczać dużo młodsze, czasem nawet 9 – letnie dzieci.
Wyzwania:
- dostosowanie metodyki nauczania do potrzeb młodszych uczniów,
- umiejętne zarządzanie komunikacją i praca w zespole rady pedagogicznej, do której dołączą nowe osoby – nauczyciele z I etapu edukacyjnego.
Szkoły likwidowane – zaangażowanie i kreatywność w perspektywie wygaszania
W wyniku reformy gimnazja będą stopniowo wygaszane, aż do całkowitej likwidacji. Nie mogą ubiegać się o środku unijne, a proces zakupu pomocy dydaktycznych i wyposażenia zostaje zawieszony na dwa lata. Dyrektor wygaszanego gimnazjum będzie w nim zatrudniony do ostatniego dnia funkcjonowania szkoły. Gdy placówka przestanie istnieć będzie musiał samodzielnie poszukać nowej pracy.
Wyzwania:
- wzbudzenie w nauczycielach zaangażowania, energii i kreatywności w perspektywie likwidacji szkoły,
- powstrzymanie odpływu nauczycieli i zatrzymanie ich w macierzystej placówce do końca jej istnienia.
Kwestia umiejętnej komunikacji nie dotyczy wyłącznie szkół przeznaczonych do likwidacji. Zdaniem Katarzyny Zychowicz proces planowania zmian w każdej placówce warto zacząć właśnie od „spraw ludzkich”. Rozmowy, tłumaczenie, wyjaśnianie, konsultowanie decyzji. Jeżeli dyrektor szkoły w natłoku prac zaniedba komunikację w zespole może się zdarzyć, że nawet najmądrzejsze pomysły zostaną storpedowane przez ludzi pełnych niepokoju o własną pracę – przekonuje ekspert.
Ważne daty, o których trzeba pamiętać!
Na zakończenie przypominamy o kilku bardzo istotnych terminach, które warto wpisać do kalendarza planowanych zmian:
20 maja – do tego czasu organ prowadzący musi uzyskać opinię nadzoru pedagogicznego. Kuratorium ma na decyzję 10 dni, dlatego arkusze organizacyjne warto złożyć do zatwierdzenia już 10, a nawet 8 maja! Ostateczny termin zatwierdzenia arkuszy upływa 29 maja.
15 maja – po upływie tego terminu wszyscy pracownicy szkoły powinni być już poinformowani o tym, co zmieni się w placówce w związku ze zmianą ustroju szkół. Aby cały proces odbył się prawidłowo warto rozpocząć go przynajmniej miesiąc wcześniej! Dodatkowo, jeśli istnieje konieczność podejmowania określonych czynności kadrowych (przeniesienie nauczyciela, obniżenie wymiaru etatu, przeniesienie w stan nieczynny, rozwiązanie umowy o pracę) w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia procedury warto rozpocząć ją również z miesięcznym wyprzedzeniem.