vulcan

Razem dla lepszej oświaty. Blog

Rola rodzica w kształtowaniu prawidłowych nawyków żywieniowych dziecka

xVULCAN , 2019-11-12

W dzisiejszym zabieganym świecie coraz częściej okazuje się, że wspólne posiłki to wyzwanie. Na warsztatach często słyszymy od dzieci, że rzadko jadają z rodziną, a przecież to taka fajna sprawa!
Spożywanie posiłków całą rodziną przynosi mnóstwo korzyści, także zdrowotnych.
Są na to dowody naukowe!



Wspólne posiłki to prawidłowe (zdrowsze) wybory żywieniowe dzieci w przyszłości.

Powiedzenie, „czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” wyjaśnia wszystko. Dzieci to doskonali obserwatorzy, często naśladują rodziców. Jeżeli już od najmłodszych lat zostaną zapoznane z „dobrym jedzeniem”, w przyszłości nie będzie im obca brukselka czy szpinak. Będą potrafiły dokonać właściwych wyborów żywieniowych. To ważne, zwłaszcza, że obecnie z każdej strony zalewa nas fala „śmieciowego jedzenia”. Reklamy rodzinnych posiłków, które są udane dzięki lejącemu się gazowanemu napojowi czy miłość mamy okazywana pseudo zdrowym batonikiem pełnym mleka otaczają nas. Dlatego, jeśli to dla Was ważne, własną kampanię żywieniową musicie prowadzić sami przy własnych stołach, z uśmiechem zajadając kolorowe warzywa i owoce.

Wspólne posiłki to szansa poszerzania horyzontów smakowych, odkrywania nowych dań.

Rodziny, które jedzą razem, jedzą lepiej, a także lubią eksperymentować w kuchni. Wspólne przygotowywanie posiłków sprawia, że mamy potrzebę poznawać nowe smaki. Gotujcie razem z dziećmi! To zaowocuje tym, że wasze dzieci również będą przygotowywały posiłki swoim pociechom, a co najważniejsze będą chciały dobrze jeść.

Wspólne posiłki to zdrowsze, szczęśliwsze dzieci.

Badania naukowe pokazują, iż posiłki, które spożywane są wspólnie, charakteryzują się wysoką wartością odżywczą, zazwyczaj są urozmaicone, złożone z różnych grup produktów. Dzięki temu dzieci, które spożywają posiłki razem z rodzicami, rzadziej cierpią na zaburzenia odżywiania, mają mniejszą skłonność do otyłości. Dodatkowo istnieje mniejsze ryzyko rozwoju chorób dietozależnych. Poza tym wspólne spożywanie posiłków przyczynia się do tego, że dzieci są bardziej pewne siebie, a w dorosłym życiu rzadziej sięgają po używki, takie jak alkohol czy papierosy.

Przepis

WEGE SPAGHETTI

Składniki (4 porcje):

Sposób przygotowania:

Kroimy w drobną kostkę marchew, seler, szalotkę i czosnek. Trzemy parmezan, rwiemy jarmuż oddzielając listki od łodyg i gotujemy wodę na makaron oraz wodę do blanszowania jarmużu. Na dużej, głębokiej patelni rozgrzewamy oliwę i topimy masło, gdy tłuszcz ma odpowiednią temperaturę, podsmażamy marchew i seler.
W tym czasie wrzucamy makaron do gotowania i pilnujemy czasu, żeby się nie rozgotował, a jarmuż zanurzamy we wrzątku na 2 minuty, wyławiamy sitkiem i płuczemy zimną wodą, żeby zatrzymać proces gotowania. Po około 5-10 minutach na patelnię dodajemy szalotkę i smażymy wszystko
aż szalotka złapie złocisty kolor, a dookoła będzie roztaczał się wspaniały aromat.
Wówczas dodajemy czosnek i poświęcamy naszym składnikom kilka finalnych minut podsmażania. Gdy czosnek delikatnie się zarumieni, dodajemy pomidory i gotujemy wszystko tak długo, aż woda z pomidorów odparuje i sos uzyska odpowiednio gęstą konsystencję.
Jest to właściwy moment, aby doprawić sos pieprzem i solą wg uznania. Jeżeli nie mamy przeciwskazań dietetycznych, dodajemy garść sera, co powoduje, że nasz sos stanie się kremowy i jeszcze bardziej aromatyczny. Zwieńczeniem są świeże zioła – w naszym przypadku odrobina tymianku lub bazylia
i blanszowany jarmuż.
Do tak przygotowanego sosu wrzucamy nasz świeżo ugotowany makaron al dente. Wszystko energicznie mieszamy i gorące porcje wykładamy na talerz. Dodajemy kilka listków bazylii i odrobinę parmezanu.


Czy w taki razie warto jeść wspólne posiłki? Zdecydowanie tak. Rodzina, która jada razem, tęskni za sobą, wraca do siebie, zna się na wylot, a przede wszystkim, jest szczęśliwa. Być może wspólne spożywanie posiłków nie jest lekiem na całe zło, ale na pewno przynosi mnóstwo korzyści, przede wszystkim kształtuje w dzieciach prawidłowe nawyki.



Materiał opracowany przez Fundację Szkoła na Widelcu.      

xNapisz do autora Polub nas na Facebooku

Tagi

# nawyki żywieniowe, # szkoła na widelcu, # zdrowe jedzenie

Komentarze

Dodaj komentarz:

Twój nick:  
Wyślij

Napisz do autora

×
Podaj temat wiadomości
Podaj prawidłowy adres email
Wpisz treść wiadomości
Dziękujemy. Twoja wiadomość została wysłana.
Anuluj × Wyślij
x x x